RENEW DAN DAFTAR SSM SECARA ONLINE
Renew dan daftar SSM secara online diperkenalkan oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia berikutan perintah kawalan pergerakan bermula Mac 2020. Semua urusan berkenaan SSM boleh dibuat secara online sahaja melalui pautan ini >> https://ezbiz.ssm.com.my/?1 << .
Selepas anda memiliki akaun ini, anda boleh membuat renewal SSM atau bagi perniaga baru anda boleh mendaftar syarikat anda di sini. Bagi syarikat yang luput tarikh melebihi 12 bulan, anda dikehendaki untuk mendaftar semula syarikat anda dan tidak dibenarkan untuk renew sijil SSM. Ikuti langkah berikut untuk memdaftar akaun SSM anda secara online.
Langkah pertama anda perlu daftar akaun di SSM Ebiz. Klik di sini untuk daftar >> https://ezbiz.ssm.com.my/?1 << dan tekan Sign Up.
Masukkan nombor IC dan nama penuh anda seperti di dalam ic dan klik Register.
Selepas itu, anda perlu mengisi semua maklumat yang dikehendaki di dalam borang seterusnya dan save. Anda akan mendapat notifikasi yang mengatakan akaun anda telah berjaya didaftarkan. Ikuti langkah yang diberitahu untuk mengaktifkan identiti anda. Atau anda juga boleh pergi ke mana-mana kios atau kaunter SSM yang berdekatan untuk pengesahan ID.
Langkah kedua setelah ID anda disahkan, anda boleh log masuk ke akaun anda dan membuat urusan renew atau mendaftar syarikat baru.
Ikuti langkah di bawah untuk mendaftar syarikat baru :
- Masukkan “Name Type” sama ada “Trade Name” atau “Personal Name”. Trade name jika anda menggunakan nama selain daripada nama anda. Personal name pula jika anda ingin menggunakan nama anda sebagai nama syarikat.
2. Masukkan “Bisnes Start Date” dan “Partnership Agreement Date” jika ada.
3. Masukkan “Registration Period” dengan membuat pilihan dari 1 tahun sehingga 5 tahun.
4. Klik bahagian “Business Info” ‘Yes’ jika anda setuju untu beli info. ‘No’ jika anda tidak setuju untuk membeli info.
5. Status akan menunjukkan “DATA ENTRY”
6. “Incubator”– Jika anda peniaga daripad Sarawak yang menggunakan khidmat incubator sila klik “Yes”. Jika tidak klik “No”.
7. “Online Seller” – klik “Yes” jika anda berniaga secara online, “No” jika tidak.
8. Jika “Mailing Address” sama dengan “Main Address” tekan “Copy From Main Address”.
9. “Branches Information” (jika ada) . Masukkan bahagian yang bertanda *
10. “Business Information” – Nyatakan jenis perniagaan di ruangan “Description”. Anda boleh menulis sebanyak 1500 perkataan untuk menerangkan bisnes anda. Seterusnya Klik “Add Business Code” dengan menaip kata kunci bisnes anda. Contohnya “Makanan“.
11. Masukkan jenis perniagaan di ruangan “Keyword” dan klik “Search”. Kemudian pilih “Business Code” yang berkaitan sekurang-kurangnya satu pilihan dan klik “Add Selected Code”.
12. “Owner Information” – Klik ikon di “Action” untuk menyemak atau mengemaskini maklumat pemilik.
13. “Attachment” – Sila lampirkan “Jika Berkenaan” surat perjanjian sewaan inkubator atau lain-lain yang dikehendaki.
13. “Fee & Declaration” – Semak bahagian bayaran dan tandakan √ di bahagian deklarasi. Seterusnya klik “PREVIEW” untuk lihat semula borang yang ditaip. Jika anda ingin mengubah maklumat klik “Edit back”. Klik “Submit Payment” jika ingin teruskan bayaran.
14. Selepas pembayaran dibuat, Sijil SSM anda akan diproses dalam masa 3 hari berkerja. Anda akan mendapat email daripada SSM yang mengatakan Syarikat anda telah berjaya didaftarkan. Anda boleh menyemak sijil perniagaan anda pada paparan hadapan “Mybiz Service” klik pada “List New Business Registration”. Download sijil SSM anda dan print untuk simpanan anda.
Siap sudah sijil perniaggan anda. Abang Zen harap posting ini dapat membantu anda semua. Terima Kasih kerana membaca 😉